Když grafik předloží zadavateli první návrh, málokdy se dočká pochvaly. Mnohem častěji padne povzdech: „Tady je ještě dost místa.“ To je signál, že brzy přibude logo, slogan, motto, QR kód, adresa, seznam služeb, fotka šéfa a možná i jeho psa – prostě cokoliv, jen aby na ploše nezůstal ani kousek prázdného místa.
Jenže právě to „prázdné“ místo je často tím nejdůležitějším prvkem celého designu. Umožňuje nadechnout se, uspořádává obsah a vede oči diváka přesně tam, kam má. Bez něj se sdělení mění v hlučnou koláž, ve které nakonec zanikne i to, co bylo původně nejdůležitější.
Sardinkový efekt
Podívejte se na staré letáky z devadesátek. Písmenka namačkaná na sobě, texty od kraje ke kraji, obrázky, loga, stíny, rámečky, kliparty – a všechno to křičí najednou. Výsledek? Čtenář to vzdá dřív, než se prokouše k tomu, co jste mu vlastně chtěli sdělit.
A když se časem trochu pročistil vzduch, přišla Canva.
Canva je skvělý nástroj – pokud víte, kdy ubrat. Problém je, že nabízí tisíc prvků, ikon, rámečků a ozdůbek, které na vás svůdně pomrkávají, a tak je těžké odolat. Výsledek pak často připomíná dort pejska a kočičky: všechno je tam, ale nikdo už pořádně neví proč.
Vzduch jako zvýrazňovač
Naopak: když dáte prvkům prostor, začnou fungovat. Text obklopený „vzduchem“ se čte snáz – a právě proto, že má kolem sebe volné místo, upoutá pozornost čtenáře mnohem víc, než kdyby se topil v záplavě dalších prvků. Fotografie, která není přilepená k okraji, působí profesionálně. A jednoduchá stránka webu, kde se uživatel neztrácí mezi blikajícími bannery, přivede mnohem víc lidí k cíli.
Negativní prostor není „místo, kam se ještě něco vejde“. Je to rám, který z obyčejného sdělení dělá sdělení důležité.
Důvěřujte prázdnu
Když příště dostanete chuť přidat do návrhu ještě „něco malého“, zkuste odolat. Možná zjistíte, že to, co v návrhu chybělo, nebyl další prvek – ale právě ten vzduch kolem.